Bygge av kastdäck.

Idag tänkte jag visa lite hur jag gjorde när jag byggde mitt kastdäck.

Allt började med att jag mätte och skissade på hur man skulle kunna göra det lätt för sig samtidigt som det skulle bli stabilt utan att väga ett ton.

Först tänkte jag att det skulle byggas enbart i marinplaywood men då vart jag tvungen att ha en mellanvägg och då hade det inte varit smidigt att lyfta ur (vilket var ett måste).

Det föll sig så lyckligt att jag höll på att byta altantrall i samma veva som detta bygge startade, så jag tog några spillbitar och provade mig fram.

Resultatet blev lite för bra så det var bara att bygga vidare på samma idé.

Här syns stommen som är byggd i tryckt trallvirke.
Blev väldigt stabilt samtidigt så jag slipper mellanväggen.



Sen klädde jag stommen med marinplaywood så allt hamnade i nivå med främre britsen så det inte blev någon konstig kant mellan kastdäcket och britsen.
Sågade ut efter britsens svängda kant så det inte heller där blev någon konstig brytning.



Efter att provat att lyfta ur det ett par ggr så valde jag att leta upp ett bra tyg att klä härligheten med.
Valet föll på en utomhus matta samma som man har på altaner (lite grövre som inte suger åt sig vatten). Valde en grå matta som skulle passa bra mot det vita i båten.


Så då vart det klart och resultatet blev riktigt bra (jag är helnöjd).
Det sviktar inget och är relativt lätt att lyfta ur då jag skruvade dit två handtag på varje sida.
Passformen på det är suverän då jag har lagt ett lager matta emellan så det kläms på plats mellan mitten britsarna och främre. Det rör inte på sig även om man kör hårt i hög sjö.


Här syns hur det ligger i nivå med britsen, skönt att inte ha någon kant att snubbla på när man står och drillar sitt livs gädda... 


Tack för mig.





Kommentarer

  1. Har du tips på om hur du skulle göra om du var tvungen att bygga däcket i två delar?

    /Köttregnbågen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan.

      Jag skulle nog bygge ungefär lika som nu fast i två delar med kraftiga gångjärn under så när du står på det så pressas delarna ihop och stadgar upp varandra. Eventuellt haft ett fällbart stödben i mitten som håller den extra stark just i skarven.

      Radera
  2. Tack för svar :)

    /Köttregnbågen

    SvaraRadera
  3. Fint och seriöst byggt, googlade mig hit för jag ska bygga på en Crescent...
    Lite billigare än ditt ekipage, men får duga åt en fattig fiskare.
    Gick altanmattan bra att använda? Eller var den fuktig för jämnan?
    //gäddan

    SvaraRadera
  4. Tjena "Gäddan"
    Mattan håller faktiskt mycket bra om man limmar fast den ordentligt, ang vatten så rinner det mesta av den och det som inte rinner av torkar upp väldigt fort.
    Mattan blir aldrig hal varken av vatten eller fiskslem eller dyl

    Hoppas du fick svar.
    Mvh
    Andreas Isberg

    SvaraRadera
  5. Hej! Ser riktigt fint ut, var köpte du plywooden och vad kostade den? / Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan.
      Kul att du läser min blog.
      Jag köpte en playwood som kallas marinplaywood men när man söker efter den på byggfirmor eller dyl så heter den formplaywood.
      Denna kostar på byggmax ca 400:- för en skiva som är 1200X2500mm och är 12 mm tjock.
      Lycka till med bygget.

      Radera
  6. Heja,
    I hopp om att du fortfarande är aktiv i bloggen.
    Ska bygga en själv och anar att du har en hr 435 på bilden -stämmer det? Skulle I så fall väldigt gärna ha måtten exakt då jag har en 435 hos mig☺. Hoppas på tur. Når mig på henrikdjurvall@gmail.com. grymt tacksam för input!

    SvaraRadera
  7. Heja,
    I hopp om att du fortfarande är aktiv i bloggen.
    Ska bygga en själv och anar att du har en hr 435 på bilden -stämmer det? Skulle I så fall väldigt gärna ha måtten exakt då jag har en 435 hos mig☺. Hoppas på tur. Når mig på henrikdjurvall@gmail.com. grymt tacksam för input!

    SvaraRadera
  8. Heja,
    I hopp om att du fortfarande är aktiv i bloggen.
    Ska bygga en själv och anar att du har en hr 435 på bilden -stämmer det? Skulle I så fall väldigt gärna ha måtten exakt då jag har en 435 hos mig☺. Hoppas på tur. Når mig på henrikdjurvall@gmail.com. grymt tacksam för input!

    SvaraRadera
  9. Hejsan Henrik.
    Jupp bloggen är fortfarande aktiv, fast det har inte blivit så mycket fiske under en period så inga uppdateringar pga detta.

    Skulle jätte gärna dela med mig utav måtten, tyvärr så har jag ej kvar båten.
    Jag byggde på frihand, mättade ut på mitten britsarna där jag ville att skivan skulle sluta, sen byggde jag upp ett ramverk där jag la reglar för stommen till kastdäcket. (syns på översta bilden)
    Efter detta så var det "bara" att lägga en marinplywood över allt och såga ut konturerna, lite pilligt att få till rundningen fram men med lite tålamod och en tjock matta att klä in allt med så blir resultatet väldigt bra.

    Hoppas detta hjälper dig i ditt bygge.
    Mvh A.Isberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för ditt svar. Förstår läget och tror det ska lösa sig. Är i färd att byta båt men tror jag gör ett däck även om jag bara har båten en månad till. Måste ju testa☺. Mvh / henrik

      Radera
  10. Det ser super godt ud, imponeret :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar