Uppdatering av kastdäck

Som så många andra byggde jag ett kastdäck när jag köpte min båt, jag byggde det av tryckt trä som blev över efter att jag byggt ny altan hemma.
Alla vet ju hur tungt detta virket är så efter ett tags funderingar på hur jag skulle bära mig åt för att lätta det så kom jag fram till att aluminiumprofiler är både lätta å stabila i rätt form.

Så äntligen med hjälp av en polare så fick jag tag på profiler till rätt pris.

Här syns hur det var uppbyggt tidigare och materialet som nu skall ersätta det gamla tunga virket samt vinkelgärnen som gjorde det ännu mer stabilt.

Sen började det roliga att riva bort det gamla skiten som man tydligen hade varit väldigt noggrann med att fästa vid byggets första fas.
Efter mycket slit och svordomar så var äntligen det som skulle bort klart, många kilo blev det dock så har jag ej vägt däcket innan ombyggnationen så exakt hur mycket lättare det blev har jag ingen aning om.


Såhär blev resultatet efter några timmars arbete, helt plötsligt så kunde man utan någon större ansträngning lyfta dit det i båten.
Det blev även mycket stabilare än vad jag trodde från början, profilerna är skruvade med vangsbult på fem punkter i varje längd.

Nu återstår det bara att se om det gör någon större skillnad på farten när jag ger mig ut på sjön, har ju redan gjort hållbarhets testet med två fiskare inkl packning på det utan att det sviktade.

Så dessa 300:- var väl investerade i aluminiumprofiler.

Jag rekommenderar alla att bygga i aluminium istället för så många byggen man sett (likt mitt första) i tryckta brädor och ofta överdimensionerat i tron att det inte skall hålla, istället har man tyngt ner båten med en massa onödiga kilon som sänker farten och höjer bränsleekonomin avsevärt.

Så fråga mig mer än gärna så hjälper jag er med det jag kan.

Ut och bygg med er nu gott folk.






Kommentarer