Gäddfiske när det är som finast..

Ja då är det nog som sämst oxå.

Vädret under dagen var som den bästa höstdagen man kan tänka sig, alltså som sämst för gäddfiske.

Dagen började för mig vid 09 då jag slängde båten i sjön, å fick samtidigt en riktig aha-upplevelse.
Visst att det är lågt vatten i våra sjöar nu men att det skulle vara SÅ lite vatten.
När jag väl fått i båten så visade det sig att det inte ens var 0,5 meter vid bryggan där det normalt är minst 1meter, tur att man har elmotorn att segla ut med.

Började med att åka ut med en låda ved till ön där vi brukar grilla när vi är ute.
Sen så skulle jag vänta in dagens sällskap som bestod av två polare från jobbet, blev lite slö-fiske inne på det grunda vid bryggan.
Ganska trevligt, men väldigt grunt, blev en liten gädda på kroken som stod å solade sig.
Såg mycket gädda i det grunda klara vattnet, alltid kul att se de små liven segla fram bland stenarna.

Sen så kom dessa två herrar som skulle hänga med.
Det visade sig att dom tagit mig på orden när jag sa att dom skulle få bjuda på fika under dagen, det kom både kladdkaka och äppelkaka med ut i båten.
Det var inte alls dumt när fisket är trögt.

Vi började med att beta av lite ställen där jag haft bra fiske tidigare i veckan, men vi provade allt som hängde i hinken å inget föll dom i smaken.
Gav oss istället ut å trollade lite, hade ju sett stora stim med betesfisk när vi åka ut.
Kändes helt rätt att åka en sväng.

Men icke det, vi lyckades fastna i botten två ggr.
Man är ju inte riktigt med på att det är nästan en meter mindre vatten, kusligt att man inte känner igen sjön.

Beslöt oss för att stanna till vid ön å grilla några korvbitar.
Inte alls dumt att sitta å snacka lite skit vid brasan.
Efter några korvar i magen å en kopp kaffe så bestämde vi oss för att ta en runda trolling till, vilket visade sig lyckat.
Dagens största gädda kom upp, inget monster men väl en liten stackare på runt  2kg.

Efter att åkt runt i någon timme så begav vi oss in i min lilla vik där det har gett resultat tidigare.
Även denna gång så kammar vi noll, och solen har gått ner så det blev att åka hem.

Man kan summera dagen som en väldigt fin höstdag på sjön med mycket skratt å lite fisk.

Bättre lycka nästa gång!




Kommentarer