Mina fiskeminnen från 2013.

Ja då var det dags att summera året som gått.

Som vi alla kom ihåg så låg isarna väldigt länge på våra sjöar och vattendrag, tror det var april innan jag fick i båten för första gången detta året.

Man var ivrig på att komma ut, min första tur då låg det fortfarande 10cm is i vikarna.




Men sen började jakten på stora gäddor under våren, blev några turer till kalmarsund för att försöka klippa ett nytt PB, detta uteblev under dessa turer tyvärr men det är alltid trevlig fiske där.
Förutom en helg när vi skulle åka på PTC-tävlingen (som numera är nerlagd tyvärr) det regnade något helt otroligt mycket just denna helgen i början av juni.

Där lärde man sig att inte lita allt för mycket på väder-gubbarna för de hade lovat klarblått och varmt, så det var med blandad förtjusning man märkte på morgonen att det inte var så.
Inte blev det några direkta monster i båten den gången.
Det är bara att bryta ihop och komma igen, vilket vi gjorde senare när hösten hade lagt sin hand över sverige, då var det betydligt trevligare fiske.
Vi fick då känna på urstarka gäddor i litet format, mycket kul fiske när man inte behöver kasta armen trött utan ett enda hugg.
19 st den gången och flertalet dubbelhugg men visst det var gäddor mellan 3-5kg så inga monster men roliga fajter.

 Det är dumt att klaga när det ser ut såhär när man ska lägga i båten tidig morgon.




Detta var formen under denna dagen.



Givetvis har det blivit en och annan tur efter annat än gädda, var ute på semestern och skulle fiska lite torsk med en polare, det slutade med att vi hade ca 100st i båten den dagen.
Många säger att torsken är försvunnen men det vill jag nog inte riktigt hålla med om efter denna dagen, visst det var bara smått i båten men de fanns där hela tiden och de högg som galningar.

Men mat på bordet blev det även denna dagen, finns inget godare än nyfångad torsk till lunch.


Har även hunnit med ett frieri från min älskade sambo Karin som verkligen vet hur man skall göra för att få en fiskegalning på fall, kan bara säga som så att hon fick ett rungande JAA på frågan.

Vem skulle inte säga ja när det görs på detta viset...
Jupp jag älskar dig av hela mitt hjärta Karin!


Även garaget har fått sig en riktig omgång under året som gått, här kommer en bild före och en efter så ser man skillnaden ganska tydligt.
 Dock så har det tillkommit en hel del prylar på väggen och hyllorna efter detta fotot, men det kommer det göra hela tiden.



Men min "gäddjakt" har gett utdelning under året, som det största minnet under året när man tar sitt nya PB i sin hemmasjö, det glömmer man inte i första taget.
Då vågen passerar 10kg så blir man riktigt glad och varm i hela kroppen, denna pjäs stannade på 10750gr och mätte 118cm.



När man ser sin drömgädda simma iväg så vet man att det är rätt hobby man har valt och att man även gör något rätt, man kan stå ute i flera timmar utan att ens få ett hugg eller följe men när det kliver på något i denna storleken så glömmer man alla dessa bom turer man haft.



Sen till sist så måste jag bjuda på årets minsta gädda som har varit i båten, vill inte hänga ut någon med namn men han går numera under "Mr 30cm Gädda".


Får även bjuda på en trevlig bild på mig.






Så nu är det bara timmar kvar tills det blir 2014 och ett nytt fiskeår påbörjas, har redan nu plan på att ge mig ut efter helgerna nu och se vad det kan ge.


GOTT NYTT ÅR ALLA DÄR UTE!!!

Kommentarer