Baltak, en flugfiske upplevelse.

Ja nu har man avklarat debuten inom flugfisket, blev bjuden upp till Per för en flugfiskeweekend för ett bra tag sendan i hans hemmavatten och nu har det äntligen blivit av.

Vi börjar från början, jag åkte upp dagen innan till Huskvarna så man slapp sitta i bilen toktidigt på morgonen för fiske. Vi ställde klockan på 04:30 så vi kunde sätta oss i bilen vid 05 för att hämta upp Pierre en polare till Per inne i Jönköping.

Det regnade denna morgonen, efter att vi haft en vecka med kanon fint väder.

Sedan åkte vi ca 40minuter till Baltak utanför Tidaholm, väl där så blev jag väldigt imponerad utav deras sätt att ta betalt för fiskekort, kortautomat så man slipper leta efter var man skall köpa kort eller vara ute i god tid så man inte behöver väcka någon.
Något jag saknat på många ställen jag fiskat på.

Här i Sverige var vi.

Väl betalda och klara så gav vi oss upp till en av zonerna som skulle ge fisk lovades det från både Per och Pierre, med stora förväntningar så riggades spöna som skulle användas och vadare krängdes på våra kroppar, visade sig tyvärr att jag köpt en storlek för stora vadare så de satt som ett tält på mig.
(Så nu har jag ett par midjevadare till salu i storlek XL om det är någon som är sugen)

Vi gick uppför strömmen och de snackades om en sten som jag skulle stå på för att garanterat fånga fisk, jag var som ett litet barn på julafton efter denna härliga sten.
Väl vid stenen så trillar man ut på denna och blir instruerad av Per och vad händer då? Jo på kast nummer två så sitter det en båge på, och jag får ta över och drilla min första fisk på fluga, en mycket trevlig upplevelse måste jag säga, de är urstarka trots att de inte väger mycket över kilot.



Så mitt hopp om att kroka min första fisk fick sig en uppsving kan man säga, jag ger mig in i leken och fumlar iväg flugan och lyckas ganska bra kändes det som.
Det skulle visa sig att jag lyckades så bra att jag fick upp fyra stycken under en timme på helt egen hand, både krokningen och håvning funkade fint, men sen var det de där med återutsättningen som tydligen inte var lika lätt som man är van vid när man fiskar gädda och abborre, dessa fiskar är väldigt känsliga så man måste vara väldigt försiktig.
Alla mina fiskar fick återgå då dessa var väldigt små och absolut ingen matfisk, däremot så fick jag ett hugg som jag sent kommer glömma, det sög till i det lätta flugspöt och det rusade iväg en väldigt fin fisk som jag inte hade en chans att få stopp på, den stack rakt in under ett fallet träd och där slutade den resan. Men fick känna på en riktigt fin fisk också så är väldigt nöjd.


Min första egenfångade båge.
(Här syns hur stora mina vadare är)

Ganska snart efter detta så bestämmer vi oss för att knalla en bit uppströms och prova lite andra ställen, tyvärr utan större lycka, vi återvänder och direkt så drillar Pierre en fisk så vi hade hittat vårdat ställe för dagen.
Tyvärr så direkt efter att denna fisk fått simma vidare så öppnar sig himlen över oss och det kändes somnågon vred på en dusch över oss.

Vi höll till i zon 2 större delen av dagen och det kom upp ca 8 fiskar totalt på oss tre gubbar och kan nog lova att det tappades minst det dubbla om inte fler..

Här är en karta över delar av Baltak strömmen.

Väl efter många timmars fiske skrek det lilla monstret i magen efter mat så vi knallade tillbaka där vi parkerat bilen och började grilla lite korv och såg till att fylla på energiföråden ordentligt.
Det serverades korv, potatissallad och rökt fläsk.

Väldigt mysigt med tända ljus å allt. Per han kan han!

Men efter detta så började mitt elende, hade haft känningar i ryggen hela veckan och kan lova att flugfiske är inte medicinen mot ryggont, så min weekend slutade efter en dags fiske tyvärr men jag är väldigt nöjd med min nya upplevelse kan jag lova.

Summering av denna helg är att de absolut inte är sista gången jag fiskar med fluga, men kommer troligtvis lägga min mesta tid på spinnfisket.


Skitfiske på er alla.







Kommentarer