Sommarens fiske

Det har inte varit mycket till uppdateringar på sista tiden, men det har ju varit semester så jag har haft fullt upp.
Det har tyvärr inte blivit så mycket fiske under dessa veckor man varit ledig, men de runder jag hunnit med har varit givande måste jag säga.

Har blivit några rundor efter abborren, tyvärr inget stort men har man rätt utrustning så är det även kul när man lyfter mindre exemplar.

Det har varit lite av ett mängd fiske på abborre, vi fick ca 70-80st i båten, de flesta i denna storleken.
Kul fiske en sommar kväll, gillas skarp av mig som avkoppling.

Har även hunnit med en sväng på havet efter lite torsk, dock med mindre lyckat resultat kan man säga.
Vi gav oss ut på morgonen mot de punkter som givit fisk tidigare, havet låg nästan helt stilla inte många krusningar på den spegeln.

 
Men som vanligt när man är på havet så ändrar sig allt väldigt fort,
Vi fick ganska bra vind så vi kunde driva och fiska av stora ytor utan större problem.


Efter lunch så började det ta i lite till, vi kryssade mellan vågorna och skulle ta oss hem var tanken för nu började vågorna bli väl höga tyckte vi.
Som sagt så blev vågorna bara högre och högre, vi försökte köra så lugnt det gick men plötsligt så kom det upp en våg vi inte märkte och vi dök rakt igenom.
Helt plask blöta och halva båten full med vatten kom vi in till hamnen, vi var väldigt nöjda med fastland just då..

Har blivit en sväng för att prova lite nytt (för min del) fiske med spinnare efter gädda, har länge kikat på musky fisket i USA och funderat över om det inte borde funka i mina vatten där jag är.
Allt mitt fiske började ju med att man fiskade från land med spinnare och visst fick man gäddor på dessa med, så varför inte....
Har inte sett så många som fiskar med dessa i vårdat avlånga land, det säljs ju massor men inte så många rapporter om fisk vad jag sett.

Denna gav jag några rundor.

Detta har visat sig ge bra resultat där jag varit, inga monster men väldigt roliga hugg och pigga arga gäddor som fastnat.
Man blir nästan lyrisk när man ser en gädda rusande upp från 3meter och klipper spinnaren och vänder i ytan för att sedan ge sig ner igen med krokarna i käften..

Som sagt inga monster men kul.

Jag avslutade med ett pass efter gös som skulle visa sig ge mig ett PB.
Jag har aldrig riktigt gjort någon ansträngning på gösen, varit något enstaka pass i försök att lära mig detta fast det har inte givit något vidare resultat.
Vi har pratat gösfiske på jobbet väldigt länge och varit ute några ggr, lika så gjorde vi denna gången.
Åkte ut och skulle prova att vertikala och trolla upp några, min kollega som jag följde med är ofta ute på denna sjön med bra resultat på gös, så mina förväntningar var höga.

Man kan säga att vädret var lite ostadigt just denna eftermiddag, vi hörde åska och såg mycket tunga moln som vi hoppades på att missa.
MEN det gjorde vi inte.


Vi hamnade mitt i regnet, och det slutade aldrig kändes det som.
Öste båten och trollade vidare, då small det i mina grejer och det satt en gös i andra sidan.
Trodde det var någon väldigt liten gös, men det kom upp en ganska fin fisk eller för mig väldigt fin fisk då jag bara fått gös på ca halvkilot innan.

Vågen visade 2,2kg och mätte 64cm.

Jag var ganska nöjd trots att vi var blöta in på skinnet, vi gav oss på det igen för att se om vi kunde lura upp några till.
Resultatet blev tre stycken totalt, två på trolling och en på vertikal.

Det var mitt sommarfiske så nu riktar jag in mig på höstens jakt efter gäddan, om mina planer håller så kommer det bli många timmar på sjön denna hösten och hoppas på ett nytt PB.


Skit fiske på er alla där ute!




Kommentarer

Skicka en kommentar