Gäddfisket som blev något annat.

Vem har kunnat missa alla abborrsatsningar som är runt om i landet nu, vi har ju kanalgratis som kör igång Perch PRO nu i helgen och FK Lubbe släppte sin A-Borre 1,5 igår samt ingen missade väl FishEco,s live abborrfiske i torsdags med Håkan Fransson som både bjöd på grymt fiske och dans med sång till.

Jag kan tipsa om att surfa in på Youtube.se och kika på allt detta, gör vem som helst sugen på att fiska abborre nu på hösten.

Kan säga att jag blev det, hade en inplanerad gäddfiskedag i helgen, men jag kunde inte låta bli att riva med mig prylarna för abborre.
Så jag åkte ut med gädda i tanken, väl ute på sjön så ville jag bara se hur det såg ut på några platser, om det stod några stimm med abborre.
Sagt å gjort så puttrade jag runt och sökte lite, kan säga att jag blev väldigt övertygad om att jag skulle ge det ett par försök.


Såhär såg det ut på några av ställerna, här står jag nästan helt stilla över ett stimm.
Jag sänkte ner en jigg som jag "pilkade" med en stund i olika djup, det började hugga nästan direkt.
Inga monster men väl fisk på 200-400gr, sjukt kul när man lyfte totalt ca 20-30 fiskar i denna storleken.
Måste tro på turen denna gången för något sådant fiske på abborren har jag inte varit med om i denna sjön, men det slutade inte här kan man säga.

Jag valde å lägga mig å driva sakta över några djupkanter som gick från 6-12meter i etapper, jag såg enstaka större ekon och jiggade ca en meter ovanför botten.
Detta gav ett brutalhugg, jag var säker på att det var en gädda först, men ändrade mig ganska fort när det började rycka kraftigt i spöt.

Det visade sig att vara årsbästa på abborre som seglade upp till ytan.


Vågen stannade på 1,3kg och den mätte 44cm.

Var väldigt nöjd med denna fast kunde ju inte sluta fiska för denna, så i med prylarna igen och lägger mig på samma drift igen.
PANG det gav resultat direkt och denna gången så var det mer aktivitet i spöt från början, upp dyker en ännu större abborre (tror jag) men jag hinner inte håva den innan hon skakar loss jiggen ur munnen.
Efter några väl valda ord i en lång ramsa så bestämmer jag mig för att lägga denna plats åt sidan lite å ge gäddan en chans, var ju trots allt det jag skulle fiska.

Så efter en bit båtåkande så laddar jag med lite gummi för att lura upp några gäddor, trodde jag iallafall, jag kunde inte släppa den stora abborren riktigt i mina tankar så provade en håla i närheten.
Såg lika fint ut på lodet där, och visst var dom hemma där med.
Tyvärr så valde dessa randiga riddare att bara bita av svansarna på mina jiggar så där försvann ett gäng ur lådan, inte en enda upp mer under den dagen.

Men måste slå ett slag för alla dessa härliga filmer som ligger ute på tuben, jag kommer att lägga ut länkar i ett senare inlägg.

Summerar denna dagen med att abborren skall få sig en ordentlig omgång här hemma.


Skitfiske på er alla där ute!

(Nu laddar jag för lite gädda i kusten om någon vecka)




Kommentarer