Kalmar Pike Meet

Nu är vi hemma efter en helg med lika mycket skratt som regn.

Får väl lov att presentera oss som var nere och fiskade först å främst.

Team M.A.D består utav tre ganska galna sportfiskare.

Först ut blir
Martin Nilsson en fiske galning som fiskar mycket gös och nu även snöat in på gäddan.
När han inte är på sjön så bygger han gärna på sin "hillbillykanot" som skall användas för fiske.
PB Gädda 9,4kg 105cm PB Gös 4,2kg

Näst på tur blir.

Daniel Färdig yngst av oss tre och helt klart galnast också.
Nybliven kajakfiskare som gärna följer med oss "gubbar" ut och förgyller tillvaron med sin skönsång.
PB Gädda 7,2kg 102cm och Gös 6,3kg 73cm

Och sist och absolut inte minst.

Andreas Isberg
Mig känner ni om ni följt bloggen och även på instagram som @HerrIsberg.
PB Gädda 10,75kg 118cm PB Gös 2,2kg PB Abborre 1,7kg

Så nu har jag presenterat oss tre galningar som var nere i Blekinge och Svalemåla denna helgen.

Årets första upplaga av KPM (Kalmar Pike Meet) blev tilldelat Blekinge, med utgångspunkt Svalemåla stugby där vi hade hyrt stugorna samt konferenslokalen för middag på kvällen.

Denna helgen startade igentligen för fyra veckor sedan när vi åkte ner för att provfiska området, då vi aldrig varit i dessa krokar och fiskat ihop tidigare.
Den vändan gav inte direkt någon mersmak på fisket där nere, vi petade upp en fisk på hela dagen och vi var lite besvikna och fundersamma hur vi skulle göra.

Efter mycket spanande på sjökort och läsande på forum mm så beslöt vi oss för att stanna kvar i området för att nöta trevliga vikar och kanaler, själva tävlingsområdet sträckte sig från Hasslöbron i Karlskrona till Pukavik.

Ett ganska stort område med mycket fina platser man skulle kunna tänka sig att fiska på.

Så efter mycket dividerande och funderande så kom nu äntligen dagen vi skulle åka söder ut.
Martin och jag packade in oss i bilen på fredagen för att kunna reka lite båtramp mm innan tävlingen skulle starta på lördagsmorgonen.
Daniel skulle komma ner på morgonen vilket var tur för även om man känner att man har en stor bil så blir den snabbt väldigt liten om man skall få med sig allt man vill ta med sig.

Full packad och redo för avfärd.

Vi kom ner lagom innan mörkret trillade över oss så vi kunde fixa iordning allt vi ville, under kvällen så började det trilla in mycket bilar å båtar.

Fullt med ekipage i stugbyn.

Lördagsmorgon så ringde klockan 05.00 för att vi skulle hinna packa båte och göra oss färdiga för att sjösätta så fort vi kunde efter kaptensmötet och frukosten 06.30, det serverades frallor och kaffe till alla 43 deltagare.

Efter detta mycket trevliga inslag så satte vi oss i bilen och åkte ner till båtrampen och gav oss ut på ett hav som nästan låg helt stilla, vi höll oss till våran gameplan som vi satt ut sedan tidigare vilket skulle visa sig senare vara ett klokt beslut.

Dagens fiske började ganska snabbt med några ganska brutala hugg, tyvärr så var dessa gäddor under gränsen för att kunna ingå i de fem gäddor man skulle mäta in.

Gränsen ligger vid 50cm och man får räkna sina fem längsta gäddor under hela helgen.

Vi nötte och det var ganska långt mellan huggen men som tur var så blev det många skratt under dagen, lika många "FAAAAAN" blev det när man missade gäddor som högg efter betet.

Såhär fint väder hade vi under lördagen när vi stannade för att grilla lite käk bestående av grillad tunt skuren karré som vi la i frallor med lite sås och annat gott.

Summering av lördagen blev fem gäddor i båten och enbart två stycken som gick att mäta in, vi var hoppfulla inför söndagen då vi sett mycket stor fisk och även ställen där det var mycket fisk.

Lördagens största gädda på 75cm.

Trötta och slitna efter en dag på sjön så var det dags för en efterlängtad middag med samtliga, det bjöds på hemlagade burgare och pulldbeef med tillbehör.
Grymt gott och efterlängtat.

Så kom äntligen söndagsmorgonen efter en natt full med sömn, klockan ringde vid 06 och vi undrade varför vi var så trötta, ja klockan hade ju ställt om sig till sommartid.

Alla förutsättningar hade ändrat sig från lördagen, det hade börjat regna och blåsa ordentligt till skillnad från lördagens lungan fina väder.
Men inte gav vi oss för detta utan vi klädde på oss alla kläder vi hade med och gav oss ut på havet igen.
Det blåste på ordentligt när vi kom utanför viken där vi la i båten och regnet piskade oss i ansiktet så man trodde någon kastade nålar på oss.

Men vi höll oss till planen, vi nötte på Martin och jag vilket visade sig ge resultat efter bara en stund.
Då sög det tag i mitt spö, trodde det var botten men när det kom två huvudskakningen från h-vete så började det vandra iväg ursinnigt.
Upp kommer det en gädda som vi verkligen behövde efter första dagens väldigt tröga fiske.

Den mätte 105cm och vågen stannade på 9,7kg och vi kände att vi äntligen var med i leken för pallplats.
Vi gav oss iväg till nästa ställe enligt plan och detta visade sig också vara helt rätt för oss, när vi väl kommit på plats efter lite knåpande så lägger Martin ett perfekt kast och det kliver på en ursinnig gädda som man kan tro inte sett mat på flera år.

Den mätte in på 87cm och vägde mellan 5-6kg så nu var vi verkligen nöjda med starten av dagen.

När Daniel väl kommer ner efter att varit hemma under natten pga familjen behövde honom så gav vi oss ut på riktiga äventyr, även detta skulle ge oss lite mätbara fiskar.

Så fort vi kommit ut till viken vi ville fiska så lyckas Daniel kroka dagens första mätbara fisk för honom.
Mycket vacker fisk som trillar in på 65cm.

Vi fortsätter nöta och ger oss inte en sekund trots hällregn och blåst.
Under förmiddagen så öste vi båten sju gånger så det kom ganska mycket vatten från himlen dessa timmar, allt stannade upp vid 13 tiden så även vinden och vi var på ruta ett igen med förutsättningar.

Efter söndagens fiske som vi gav upp någon timme innan samling så var vi ganska nöjda med våran prestation, med tanke på att detta var andra gången vi var här nere och fiskade och ändå lyckas få upp så mycket fin fisk.

När vi städat stugan och packat in oss i bilen så åker vi ner till samlingsplatsen för prisutdelning, många spekulationer om vad som behövdes i längd för att vinna.

Vi blev inte med i topp tre denna gången.

Trean mätte in på 418cm
Tvåan mätte in på 460cm
Ettan mätte in på 464cm

Vi fick ihop 407cm totalt, men vi fick med 105cm som längsta fisk under söndagen till lika helgens största då lördagens längsta låg på 101cm.

Trötta men nöjda med helgen gav vi oss hem för att få några timmar sömn innan det var dags att kliva upp på måndagen till jobb mm.

Vi summerade helgen med många skratt och galna gäddor.

Nu laddar vi batterierna för att ta oss an fler utmaningar i gäddfiskets förtrollande värld!

Skit fiske på er alla där ute!