Båtbyte.

Jag ska väl börja från början med detta, allt började med att jag gått och funderat över ett båtbyte och vad man då skulle vilja byta bort sin kära HögaRodd mot.

Har kikat på de flesta fabrikat som är ämnade för oss sportfiskare, länge var jag ganska såld på en Quintrex 440 PRO hornet då dessa båtar har en enorm bredd, jag hade redan bestämt mig för inte köpa någon båt över 5 meter, men den föll bort när Linder kom med sin nya pulpet och man fick möjligheten att klämma å känna lite på den.

Lindern hade det som jag sökte, den är väl genomtänkt och är som gjord för det fisket jag bedriver i insjöar och kustnära fisket i havet.
Tyvärr så hanns det inte med någon provtur innan jag hade bestämt mig fullt ut.

Tanken var egentligen att jag skulle sälja först nästa vår och sen under den säsongen vara "båtlös" och köpa nytt på hösten för att under vintern rusta upp den så som jag ville ha den med elektronik mm.

Detta föll ganska snabbt då jag en morgon tänkte "jag slänger ut båten på Facebook och ser om någon vill köpa den" och oj vad det gick undan, det trillade in svar redan samma dag och det visade sig att intresset var betydligt högre än vad jag trott eller så satte jag ett för snällt pris på den helt enkelt.

Så på torsdagen försvann min ögonsten Hr 435.



Men redan på fredagen så var jag igång med att leta ny båt och hade bestämt mig under veckan för att ringa runt till alla olika Linder återförsäljare inom 10-15 mils radie.
Så jag åkte in till en av dessa och satte mig och diskuterade fram ett bra pris på det som jag just ville ha så som märke på motor trailer lod/plotter mm.
Beställningen gjordes och väntan började, det blev lite olika leveransdatum då hans leverans av motor tydligen hamnade i Belgien och drog ut på tiden.
Men sent om sidor så dök allt upp och de monterade ihop båten så jag kikade in på fredagen och fick med mig båten hem, dock på en lånetrailer då leveranstiden på Fogelstan var två veckor men vackert att jag fick låna en.

Så nu äntligen har jag mig en splitter ny Linder 445 Catch med Mercury 30Hk samt ett Lowrance HDS-7 Multi touch Gen3 och Minnkota Powerdrive I-Pilot.


Denna båt är det jag sökt efter vad det både gäller plats och förvaring samt att den är smidig på dåliga ramper och lätt att traila runt efter bilen vilket man gör större delen av de fisketurer man gör.

Båten är 451cm lång och 175cm bred vilket duger mer än väl för mig och de jag har med mig ut på sjön, i och med de stora öppna ytorna med smart förvaring så behöver man inte trängas vid spinn fiske även med tre gubbar i båten.


 Här syns de två främre facken som man lätt får ner batteri till elmotorn och en massa godsaker samt spöfacket som rymmer mer än vad jag trodde både djupt och brett sånt gillar jag, när sakerna är väl genomtänkta och beprövade.


Här har vi den "nya" pulpeten som även den är grymt trevlig att sitta bakom, körställningen är verkligen bekväm om jag jämför med gamla båten och andra jag har kört. Stort plus till möjligheten att fälla in instrument i konsolen dock skulle jag nog velat kunna få dit en 9" men funkar med 7" också.


När man ser båten från detta perspektivet så är det bra med yta att springa runt på vid fiske lika så finns möjligheten att duka upp en picknick med familjen med filt mm.


Nu ser jag fram emot många roliga timmar i denna skutan och nya PBn ska den leverera också har jag bestämt mig för.

Trailern får vi ta ett eget inlägg om när den väl dyker upp, där kommer det att optimeras för smidiga sjösättningar.

Så nu har jag presenterat min nya båt för er, om ni skulle ha vägarna förbi så häng med ut och upplev denna fiskemaskin live.


Skit fiske på er alla!






Kommentarer