Linder catch

Här kommer en liten snabb uppdatering om vad som händer med båten.

När jag köpte båten så var det förborrat hål för mätare i instrumenthuset, jag är inte så mycket för att det skall vara så utan att det bör fyllas med något man har "nytta" utav.
Så jag beställde en varvräknare så man kan ha lite koll på varvet när man är ute och myser, passade även på att köpa en timräknare vilket är en himla bra sak att ha för service mm.

Här är en bild på skönheterna Mercury original som det bör vara.

Började direkt klura på hur jag skulle göra för att få ut signal från motorn för varvräknaren, instruktionerna till mätaren var ganska bristfälliga och har man aldrig tidigare installerat någon tidigare så är man ganska nollställd.

Efter lite forskning så visade det sig att det var så pass enkelt att man köpe sig ett kablage till ISO-kontakten som sitter i gasreglaget, där får man ut all info man behöver snyggt och prydligt med märkta sladdar och allt man kan önska sig.


Nu var det bara att börja skruva sig in i båten och göra upp ett hål för timräknaren, lite nervöst är det att sätta borren i en helt ny båt.
Men med lite maskeringstejp och ett måttband så fick jag det precis där jag ville.

Syns lite dåligt på bilden men den nedersta panelen är det jag fick borra upp för att få i mätaren.

Lite kablar och buntband så allt var snyggt och prydligt sen var jag nöjd.

Nu har jag stenkoll på hur många timmar motorn har gått likaså hur många varv motorn får yla fram när jag korsar mina vatten när jag skall jaga stora predatorer.


Skitfiske på er alla där ute.





Kommentarer

  1. Snyggt. Har också en Catch med en Merc 30 utan räknare. Skulle du kunna länka till kablaget du använde för att få det att funka?. Mvh!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar