Summering av fiskeåret 2015.

Nu har det återigen passerat 365 dagar utav, vardagar fulla med jobb och helger fulla med fiske och fritid, när man skall återge detta i form av en text i sin blogg då slår det mig hur svårt det är.

Jag skall försöka mig på att återge solglimtarna som fastnat i huvudet från året.

Fiskeåret startade tidigt i mars med att jag och två kompisar anmälde oss till Kalmar Pike Meet som jag har varit med på tidigare genom åren.
Där föddes M.A.D fishing ett team som består utav tre galningar som älskar att fiska gädda mm.
Våren börjar ganska bra för mig med en fin gädda under denna helg, 105cm och 9.7kg som gav pris för längsta fisk under en av dagarna den helgen.


Samtidigt under våren så började det snurra i huvudet om att byta båt, man har ju alltid gått och funderat på att köpa sig en alubåt som är byggd för sportfiskare, allt började egentligen med att man satt och drömde sig bort bland alla bilder mm på forum och dyl.

Tankarna snurrade och diskussionerna med familj och vänner vad man skulle satsa på för att få så bra båt för pengarna drog igång.
Men en dag så beslöt jag mig för att prova å se om det gick att få en rimlig peng för skutan man hade, det gick väl nästan för bra tyckte jag, båten såldes på tre dagar.
Antingen så satte jag ett för snällt pris eller så var det helt enkelt så att det var en båt som många gärna la vantarna på.


Det var en Höga Rodd 435 med en 30hk Mercury allt från 2007, här fullpackad för tre gubbars fiske.

När man "äntligen" var båtlös så var min plan att vara det under hela året och köpa ny båt på hösten för att kunna utrusta den utan att ha någon brådska under vintern.
Så blev det ju verkligen inte, det gick max en vecka innan jag hade beställt mig en ny båt.


Min nya skuta en Linder 445 Catch 2015 ni kan läsa om den i tidigare inlägg om intresse finns.

Efter detta så började fisket få fart igen, blivit många runder efter våran randiga riddare där det kommit upp väldigt många fina borrar, dock inga över kilot men en å annan över halvkilot.


Vi i teamet har även hunnit med att ställa upp i SM i gäddfiske, Oskarshamn fick påhälsning, där ingen utav oss tidigare fiskat gädda.
Det gick ganska bra med tanke på våra förutsättningar, nådde inte hela vägen fram för att få biljett till finalen men vi kom inte sist iallafall och bara det var vi mycket nöjda med.


Karlskrona har även de fått påhälsning utav dela av oss i teamet, Martin å jag åkte ner en dag i maj och tänkte fiska lite gädda å känna på skärgården så vi kunde återvända senare på hösten.
Var en mycket trevlig tripp med många gäddor av olika arter, horngädda är sjukt kul å fiska men kanske inte på spön som är till för våran "vanliga" gädda.


Vad har man mer ställt till med för spännande upptåg......


Jaaaa just det, har ju bytt ut mina Ambassadeurer mot Shimano Calcutta D både 201 & 301 blev inköpta för att pryda mina spön, ett byte jag absolut inte ångrar.
Kan rekommendera er att prova en sådan rulle för ni kommer bli förvånade hur tysta och sköna de är att fiska med.




Teamet avslutar året ihop med ett sista Kalmar Pike Meet där vi gjorde bra ifrån oss, vi kom bland de sex bästa teamen, lyckades även denna gången peta upp en gädda över 100cm vilket jag tycker är grymt roligt att lyckas med under tävlingformer.


Denna damen prickade exakt 100cm och vägde runt 7kg.

Under hösten har jag även hunnit med att färdigställa mitt hobbyrum nere i källaren, har legat på is sedan vi köpte huset men nu fanns det lite tid över mellan projekten där hemma.
Tänk vad lite färg och utomhuspanel kan göra för ett rum i en källare där ingen gjort något sedan 70-talet.


Ett väldigt stökigt hobbyrum just för tillfället, blir lätt så när man håller på att gå igenom diverse saker efter ett års fiske.


Så för att göra en sammanfattning av 2015:
-Bytt båt.
-Fångat fina gäddor.
-Byggt ett hobbyrum.
-Haft sjukt roligt.
-Gått bra på tävlingar.
-Fina planer för 2016.

Med detta så lägger vi fiskeåret 2015 bakom oss och blickar fram mot ett nytt år med massor med idéer och nya tankar inom fiskets underbara värld.

Skitfiske på er alla!













Kommentarer