Sommarens fiske.

Nu var det ett tag sedan man skrev något här, har inte blivit så mycket fiske som man tänkt så då har det blivit lite mindre att skriva om.

Tänkte att detta inlägget får jag tillägna sommarens fiske, under sommaren har jag fokuserat på att hitta bra platser för större abborre, har nog lyckats ganska bra i de sjöar jag har runt omkring där jag bor.

Dubbeldrill med bra resultat, den "lille" var strax under kilot..

Om man börjar där sommaren drog igång så får vi gå tillbaks till maj månad och en dag när hela familjen var ute och skulle mysfiska lite.
Vi stod och kastade spinnare alla tre och det kom upp abborre av varierande storlekar under förmiddagen, efter en kopp kaffe och lite kakor så ville grabben prova några kast innan vi var klara med fikat, PANG så klipper det på en bättre fisk och hans spö står i djup båge upp kommer hans livs abborre och första PB som är värt att räkna.

Albins PB 35cm 510gr 

En mycket stolt pappa får vackert ta hem denna fisk så att Albin får den till middag, gör mig absolut ingenting då han blivit riktigt biten på fisket nu.


Vidare under försommaren så skulle jag och en kompis prova att jaga lite gädda i kusten för att se om våra tankar funkade i praktiken, det gjorde de inte riktigt lika bra som vi trodde.
Dock så lyckades vi peta upp några gäddor samt att kompisen lyckades fånga uppmärksamheten till en havsöring med sin fluga för gäddfiske.

Jonny wobblern funkade ruggit bra under denna dagen.

Har blivit en och annan sväng till kusten för att jaga abborre under sommaren, varierande resultat har givit blodad tand för detta fisket och jag kommer troligen lägga mycket mer tid på abborre än gädda under framtiden.
Abborrfisket är ruggit kul och väldigt spännande, man behöver inte lura upp kilofiskar för att de ska bli sjukt roliga fajter.
En fisk runt 3-500gr är sjukt kul på abborrspö, att fisken är en av de vackraste vi har i våra vatten gör det inte mindre intressant.

Kilosborre tagen i vårar kustvatten runt juni månad. 

Strax över kilot även den tagen i våran underbara kust.

 Även denna strax över kilot.

En mycket vacker abborre tagen i en av sjöarna runt där jag bor.

Har även blivit lite utforskning av nya vatten för att vidga våra vyer för att finna riktigt fina abborrar, har dock ej funnit något riktigt grymt vatten som bara skriker att det finns stora exemplar men kul är det att vara på upptäcktsfärd med fisket som mål.

Att kasta ner båten på en sandstrand som ej används är en upplevelse i sig kan man säga även om man har fyrhjulsdrift, Lindern gör verkligen ingen besviken i sådana situationer när det är super grunt.


Det som taggat mig mest är att under en mycket blåsig dag lyckats fånga en abborre över den magiska längden 50cm.
Vi var ute "som vanligt" en snabb kvälls runda för att söka bra ställen, på tredje kastet så klipper det på något som jag var helt säker på var en gädda.
Skillnaden var att denna inte kom upp till ytan och då gick det upp för mig att detta är tusan en riktigt fin abborre som smakat på min jigg.

50cm 1450gr Supersize Abborre!

Ett tillfälle till har färgat denna sommarens fiske är när min son Albin lyckas fånga sin första gädda och det blev en ganska fin gädda på runt 2 kilo.

Vågar inte riktigt hålla i den själv efter en spännande fajt.

Kan tillägga att Albin nu är riktigt fiskebiten och är inte svårövertalad att få med sig ut på sjön för att fiska både gädda och abborre. 


Övrigt under sommaren här det blivit många fina bilder när moder natur visar sig från sin bästa sida.

Kvällsfiske när det är som bäst.

Nu blickar vi in i hösten med både gädda och abborre i sikte, finns ett par planerade hela helger sen får vi se om man finner lite tid för spontanturer.

Skit fiske på er alla!



Kommentarer