Nya leksaker i båten.

Nu äntligen har jag köpt mig ett ekolod till med LSS-2 givare vilket ger mig mer överblick vad som döljer sig under båten.

Först var tanken att jag enbart skulle köpa till givaren då jag har Lowrance HDS-7 Gen3 fast monterat i båten, efter att kikat runt lite och insett att det skulle bli väldigt små vyer på 7" skärmen då man gärna har fyra fönster öppna (Sjökort, 2D eko, sidescan och downscan) så jag valde att lägga krutet på en skärm extra.

Efter mycket forskning så föll valet på en HDS-7 Gen2 då dessa är utgående modell så är priserna förmånligare än att köpa senaste maskinen.
Hittade ett paket med både skärm och LSS givare till mycket bra pris, sagt å gjort så var det bara att klicka hem det.

Här är paketet som jag beställde, blev ett RAM fäste för enklare montering och en nätverkskabel så jag kan koppla ihop båda maskinerna.

När jag väl fått hem det så kom det angenäma problemet vart skall jag ha skärmen så den inte är i vägen och jag har full sikt på den när jag kör båten?

Skall jag ha den här?

Eller skall jag ha den här?

Det var dessa två alternativ jag hade när jag satt och torrkörde på kvällen när jag fått hem prylarna.

Mycket smidigt med RAM fästen då det går i stort sett vrida och vända hur man vill, sen kom nästa funderingar.
Givaren är ju inte direkt den diskretaste man varit med om, det är en stor givare med betoning på STOR.
Hur skall man lösa det smidigt och samtidigt behålla smidigheten i att kunna använda standardfästet från Linder som är skjutbart i höjdled.

Tankarna var många och detta var en av alla som provades under kvällarna.

Men oavsett hur jag skulle lösa det så var jag ju tvungen att dra kablarna till givare och ström till nya skärmen, där började ett jobb som blev lite större än jag tänkte mig pga att jag kanske är lite väl petig med hur det är uppbuntat och hur det ser ut i båten bland kablar mm vill ju inte att det ser ut som ett skatbo bland kablarna.

Började med att klippa upp allt som de på marinan jag köpte båten på fixat, sen var det fritt fram för mig.

Efter några svordomar och rivsår på armarna så vart jag nöjd, inget ligget emot och skramlar och inget ligger kors över varandra.
Nu började tankarna klarna hur jag ville ha det med skärmen, så nu var det bara att ta fram borren och montera kulan till RAM fästet.

Nu har ni säkert listat ut vilket av alternativen jag valde för placering av skärmen.

Det var inga större bekymmer med monteringen av detta, mycket smidiga fästen bara fantasin sätter gränserna vad man kan göra.
Så nu var ett steg färdigt, återstår "bara" lösningen på hur givaren skall fästas.

Såhär ser nya kontoret ut i båten, väldigt nöjd med placeringen skymmer inte överdrivet mycket framåt.

Nu fick huvudet tänka lite extra när givaren skall på plats, finns ju lite krav på monteringen vad det gäller mått från motor och avstånd till 50/200 givaren.
Max 30cm mellan givarna och de får inte skymma varandra samt att LSS givaren skall sitta högre upp än 50/200 givaren.

Så med det i bakhuvudet så började jag kapa en bit durkplåt i aluminium (var det jag hade hemma).
Jag slipade ner mönstret på plåten så den blev helt slät, blir smidigare och snyggare så.

Här syns den sista av alla prover jag gjorde, gjorde den så bred jag kunde med tanke på vilka mått man hade att gå efter som de rekommenderar från Lowrance.

Måste även ge ett tips om man behöver hjälp, gå med i gruppen "svenska ekolodsgruppen" på Facebook, där finns mycket kunskap och folk är väldigt villiga att dela med sig av den.

Så här kommer det färdiga resultatet på min lösning utav montering av givare.

Nu var man bara nervös inför provturen i sjön och se om allt lirar ihop.

Jodå det funkar kanon (efter vad jag vet just nu) efter en runda på sjön.

Nu känns det väldigt bra bakom ratten i båten, provrundan var meninge att det skulle bli lite fiske med men efter nästan fyra timmar på sjön så kom jag på mig själv att bara åkt runt och kikat på olika ställen och grund, det är barnsligt kul detta med strukturer.

Än en gången har en ny värld öppnat sin dörr för mig att utforska, kommer behövas många timmar innan jag kan säga att jag behärskar denna världen, men kul kommer det bli oavsett.

Jag kan bara råda folk till att slänga sig in i denna underbara värld av ekon och strukturer.

Hoppas på att kunna dela med mig utav tips och tricks framöver vad det gäller detta ämne.


Skitfiske på er kamrater där ute.






Kommentarer