Premiär för abborre 2017

Nu var det dags för premiären på abborre 2017.

Tanken var att prova rikta fisket efter abborre i kalmarsund innan förbudet 1/4, så jag lyckades få ledigt från jobbet siste mars och det kunde ju inte bli närmare förbudet.
Detta blev även en solorunda då mina vänner inte kunde få ledigt från jobbet med så kort varsel.

Jag satte mig i bilen halv fem på morgonen färdig packat med allt man kan tänka sig behöva för att fånga de stora abborrarna man fantiserat om sedan det blev bestämt att jag skulle åka.
Förväntningarna var på topp och humöret likaså nu när man äntligen var påväg.
Detta skulle även bli första passet med nya kombon för borre, multirulle med tillhörande spö.

 Blev ett Bft Perception 7,6" jig & Baitcast 5-20 gram.
På spöt sitter en Shimano Metanium DC HG som är en helt fantastisk rulle.
(kan återkomma till detta vid ett senare tillfälle)

Måste säga att detta var en grym kombo som jag använde större delen utav dagen.

När jag äntligen kommit fram (tråkigt att åka bil ensam tidigt på morgonen) så var man ganska ensam vid rampen, stod inga bilar med trailer efter heller.
Så förhoppningarna var stora att kunna glida runt nästan ensam och prova olika områden, har trots allt inte varit där så många rundor.
Efter någon timme så var jag inte så ensam längre då det helt plötsligt dyker upp 7-8 båtar när jag rundar en udde, jag stannade på mitt lilla ställe större delen av dagen.

Så ut åkte jag och började känna mig för lite var jag skulle börja min dag, jag valde ett område där det var mycket variation, fanns både vass och steniga partier likaså hittade jag strömmande vatten i samma område.
Började med att rigga en pigler shad 10cm i färgen Alcatraz och efter några enstaka kast så hugger det en fin abborre, trodde först att det var en mindre gädda men upp kommer det en riktigt fin abborre på 700gr.

Fortsatte med samma teknik och samma bete en bra stund för det visade sig att det var färgen för dagen, under en kortare tid så fick jag upp runt 20 abborrar där den minsta var 500gr så det var grymt kul.
Givetvis som det alltid gör när man riktar fisket efter borre så hugger det en och annan gädda, inga stora men väldigt roliga fiskar på lätta prylar.


Riktigt vackra fiskar, abborren på bilden var en av alla dessa runt 5-600gr som jag fick upp under dagen.

Jag hade ett litet problem som jag funderade på under veckan innan jag skulle åka, hur tusan tar man en bra bild på en fin fisk alt nytt PB när man är ensam i båten.
Är ju trots allt inte så kul att ha en bild där fisken bara ligger på mätbrädan om man lyckas knipa ett PB, så jag funderade en stund för att sedan komma till en lösning.
Selfiepinne fick lösa mina funderingar, detta var inte jätte enkelt att använda för att få en bra bild, kanske får öva lite på tekniken.


Första kilos abborren för dagen fick även bli min första fisk att fota med pinnen, den vägde in på 1150gr och mätte 48cm.

Det blev totalt tre stycken över kilot under dagen och ca 40-50 stycken mellan 5-900gr, tappade räkningen när jag hamnade i ett stim.
Då var fokus mer på att kroka av fort och ut igen för att se om man kunde hålla stimmet på samma ställe, lyckades ganska bra för huggen kom ganska tätt och fiskarna var som galna i mina jiggar.


Denna högg precis lika hårt som alla andra under dagen, det var stenhårda hugg och det märktes att de inte tvekade en sekund när de väl bestämt sig.


Om man ska försöka summera dagen så är det nog med ett ord GALET.
Totalt ca 40-50st abborrar mellan 500-1150gr varav tre stycken över kilot.
Totalt ca 25 gäddor i varierande storlek runt 1-3kg

Jag kommer absolut lägga mer tid på att bättra på mitt abborre PB som idag är 1700gr 49cm.

Skitfiske på er alla!!















Kommentarer